blog posts

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی چیست؟ (تکنیک‌های مفید!)

سئو خارجی چیست؟ (آشنایی با تکنیک‌های واقعاً مفید!)

ساده‌ترین تعریف سئو این است:

«بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو»

یعنی کاری کنیم که سایت ما برای اینکه گوگل آن را راحت پیدا کند، راحت بخواند و راحت رتبه‌بندی کند، آماده باشد.

کارشناسان SEO، خودِ این بهینه‌سازی را به دو بخش تقسیم کرده‌اند: بهینه‌سازی داخلی (On-page SEO) و بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO)؛ البته یک بخش سئوی تکنیکال هم هست که خیلی‌ها آن را جزو سئوی داخلی می‌دانند، چون در داخل خود سایت انجام می‌شود ولی مربوط به مسائل فنی سایت است.

بهینه‌سازی یا همان سئوی داخلی سایت، عبارت است از تمام کارهایی که در داخل سایت خودمان انجام می‌دهیم، تا تمام صفحات و محتواهای سایت، برای موتور جستجو بهینه باشند.

اما سئوی خارجی …؟

در ادامه می‌فهمیم.

سئو خارجی چیست؟
سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی سایت (Off-Page SEO) چیست؟

به تمام تکنیک‌هایی که خارج از سایت خودمان، برای بهبود رتبه در نتایج جستجو انجام می‌دهیم، سئو خارجی یا Off Page Seo سایت گفته می‌شود.

منظور از خارج از سایت خودمان کجاست؟

سایت‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و حتی جستجوی نام برندمان در گوگل، از جمله سیگنال‌های خارجی هستند که روی رتبه‌بندی نتایج تأثیر گذارند.

همانطور که پیداست، بخش اعظم تمرکز سئوی خارجی روی این است که نشان دهد بقیه (چه در سایت‌ها دیگر و چه در شبکه‌های اجتماعی)، اعتبار سایت شما یا محتوای شما را تأیید کرده‌اند.

گوگل این تائید را از طریق لینک‌هایی که به سایت شما داده شده، بحث‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی راجع‌به شما به راه افتاده و حتی تعداد دفعاتی که کاربران نام برند شما را جستجو کرده‌اند، متوجه می‌شود.

در ادامه راجع‌به تکنیک‌های سئو خارجی مفصل صبحت خواهیم کرد. قبل از آن، بیایید به یک سوال ساده جواب دهیم.

چرا سئوی خارجی اهمیت خیلی زیادی دارد؟

در رتبه‌بندی نتایج گوگل، حدود 200 فاکتور مهم دخیل هستند؛ یعنی گوگل طبق این 200 فاکتور، تصمیم می‌گیرد که کدام سایت رتبه اول را بگیرد یا کدام یکی به صفحه دوم برود

نکته اینجاست که حدود 50% درصد از این فاکتورها، مربوط به سئو خارجی هستند.

از طرف دیگر، گوگل توجه ویژه‌ای به تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) سایت‌ها دارد. این موضوع را می‌شود از کتابچه‌ای که گوگل برای ارزیاب‌های خود منتشر کرده است، فهمید. گوگل در این کتابچه، صراحتاً به ارزیاب‌های خود اعلام کرده است که به E-A-T (مخفف تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) سایت منتشرکنندۀ محتوا، نویسنده آن مطلب و حتی شهرت و آوازۀ آن برند دقت کنند. (اگر این کتابچه که گوگل خودش درباره موتور جستجو منتشر کرده برایتان جالب است، منتظر سورپرایزی که در پایان این مقاله برایتان داریم، باشید.).

کمی بالاتر هم اشاره کردم؛ یکی از راه‌های نشان دادن اعتبار و جلب اعتماد، انجام سئوی خارج از سایت است.

خب دیگر، برویم سراغ تکنیک‌هایی که برای سئوی خارجی سایت خود، باید یاد بگیرید.

اگر بخواهیم تک به تک کارهایی که می‌توانید برای سئو خارجی انجام دهید را نام ببریم، احتمال اینکه مقاله نامفهوم و سردرگم‌کننده شود زیاد است؛ برای همین ما تمام تکنیک‌ها را در 3 بخش تقسیم می‌کنیم، سپس هر بخش را باز کرده، سعی می‌کنیم مفهوم را برایتان جا بیندازیم و بعد شما را برای مطالعۀ بیشتر راهنمایی می‌کنیم. (اینطوری بهتر نیست؟)

ابن 3 دسته عبارت‌انداز:

  • بک‌لینک‌سازی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • فعالیت مفید و موثر در شبکه‌های اجتماعی
  • گرفتن پروفایل Google Business (سئو محلی)
    • کاری کنید که آدم‌ها به صورت خودجوش به شما لینک بدهند

    لینک‌هایی که افراد دیگر (طرفداران، مخاطبان و همکاران شما) به صورت خودجوش به مقاله‌ها یا سایت شما می‌دهند، بهترین نوع بک لینک هستند! (نه آن لینک‌هایی که در وبلاگ‌ها یا سایت‌های فرمالیته که ساخته‌اید، خودتان به خودتان می‌دهید!)

    حتماً الان با خودتان فکر می‌کنید که آخر چه کسی همینطوری مفت و مجانی به سایت ما لینک می‌دهد؟

    خب حق با شماست؛ هیچ‌کس!

    اما … همیشه مساله بر سر پول و مادیات نیست. گاهی می‌توانید با یک محتوای پربار و مفید، تبادل ارزش کنید؛ کاری کنید که آدم‌ها در مقاله‌هایشان از شما یاد کنند و به محتوایتان لینک بدهند.

    مثلاً اگر شما بتوانید در زمان مناسب، اطلاعات دست اول یا گزارش‌های آماری ارائه کنید، سایت‌های دیگر برای استناد به این آمار، به سایت شما لینک خواهند داد. برای نمونه، اخیراً کافه بازار گزارشی از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۸ ارائه کرده و برخی سایت‌ها، آن را بررسی کرده و به کافه بازار لینک داده‌اند.

    پس یادتان نرود: شما با تولید هر نوع محتوای منحصربه‌فردی (از جمله اینفوگرافیک، ویدئو، آمار، نتایج یک تحقیق، تجربیات شخصی خودتان، اطلاعات واقعاً مفید و …) کاری می‌کنید که افراد دیگر از این اطلاعات استفاده کنند و خیلی دست‌ودل‌بازانه به شما لینک بدهند!

    در ضمن، به چنین لینک‌هایی، Editorial Link گفته می‌شود. گوگل این لینک‌ها را می‌شناسد و برای آن‌ها ارزش زیادی قائل است.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *